Ekodizajn u kontekstu stavova potrošača i proizvođača |
U ovoj studiji razmatramo stavove i reakcije potrošača prema proizvodima koji se u okruženju smatraju „vrednim poštovanja“. Da bismo ova pitanja posmatrali u široj perspektivi, u ovom radu obuhvatamo i različite aspekte ekodizajna sa tačke gledišta proizvođača. Sproveli smo dva istraživanja. Svrha prvog istraživanja bila je da istraži svest i namere slovenačkih potrošača da kupuju ekološki ispravne (zelene) proizvode, njihova shvatanja i stavove u odnosu na ovakve proizvode. U drugom istraživanju okrenuli smo se organizacijama sa ciljem da istražimo njihove stavove u odnosu na ekološki prihvatljive proizvode i u odnosu na pitanja zaštite životne sredine. Studija je pokazala da je svest potrošača u Sloveniji u vezi sa ekološki prihvatljivim proizvodima na veoma visokom nivou. Rezultati do kojih smo došli u studiji bili su veoma korisni i ohrabrili su nas u pogledu mogućnosti da se u proizvode ugrade i aspekti zaštite životne sredine, pošto je 94% ispitanika izrazilo želju da na tržištu bude više „zelenih“ proizvoda. Po mišljenju potrošača, najznačajnije karakteristike kvaliteta proizvoda su: kvaliet, korisnost i praktičnost, a onda slede kvaliteti koji se odnose na životnu sredinu. Rezultati istraživanja ukazuju da briga o životnoj sredini predstavlja osnovno pitanje za organizacije. Prema rezultatima, briga o zaštiti životne sredine predstavlja njaznačajniji kriterijum u skladu s kojim organizacije uvode standard sistema upravljanja životnom sredinom (EMS) (srednja vrednost=4,2 na skali od 1 do 5).
Matjaž Maletič, Damjan Maletič, Boštjan Gomišček |