Odnos prema novcu kao faktor ponašanja potrošača |
UDK: 659.27 ; 659.113.25 DOI: 10.7595/management.fon.2011.0004 (english version)
Predmet ovog rada je ispitati da li postoje razlike između različitih tipova potrošača i njihovog odnosa prema novcu. Istraživanje je izvršeno na uzorku od 150 ispitanika radne populacije. Za ispitivanje tipova potrošača korišćena VALS tehnika, čiji je autor Arnold Mičel. VALS je jedna od najpopularnijih tehnika danas u svetu, koja se koristi za ispitivanje ponašanja potrošača. Za ispitivanje odnosa prema novcu korišćena je Etička Skala Novca (Money Ethic Scale), koju je konstruisao Thomas Li-Ping Tang. Ovom skalom definisani su afektivni, bihejvioralni i kognitivni odnos prema novcu. Od kontrolnih varijabli uključene su pol, starost, obrazovanje i iznos prihoda ispitanika. Rezultati pokazuju da generalno postoje statističke značajne razlike između različitih tipova potrošača i njihovog bihejvioralnog i kognitivnog odnosa prema novcu, a da samo između pojedinih tipova potrošača, tačnije između Mislioca i Karijeriste, kao i Mislilaca i Ambicioznog postoje značajne razlike u pogledu njihovog afektivnog odnosa prema novcu. U pogledu kontrolnih varijabli, kod pripadnika različitog pola, i ispitanika različitih prihoda, ne postoji razlika u odnosu prema novcu, dok kod pripadnika različite starosti postoji razlika u bihejvioralnom odnosu prema novcu, a kod ispitanika različitog obrazovanja razlika u kognitivnom odnosu prema novcu. Ključne reči: tip potrošača, odnos prema novcu
Zorica Marković1, Iva Antanasijević2, Branko Ninković3 1,2Departman za psihologiju, Filozofski fakultet u Nišu, 3SANI Šabac
Preuzmi članak: Odnos prema novcu kao faktor ponašanja potrošača |