Agencijska dilema: Informaciona asimetrija u problemu „poslodavac-unajmljenik” |
UDK: 005.336.5:005.57 ; 659.23 ; 519.83:659.21 DOI: 10.7595/management.fon.2011.0005 (english version)
Posedovanjem nepotpunih i nesavršenih informacija, učesnici na tržištu ne ostvaruju optimalnu alokaciju resursa koja bi bila moguća u slučaju potpune informisanosti. S druge strane, blagovremena i relevantna informacija predstavlja proizvod za koji mora da se plati odgovarajuća tržišna cena. U savremenim korporacijama dve strane angažovane u nekom ugovoru, mogu imati različite ciljeve i posedovati različit nivo informacija. Ovaj problem poznat je pod nazivom problem “poslodavac-unajmljenik“. Unajmljenici ponekad imaju lične ciljeve koji se ne podudaraju sa ciljevima poslodavca, pa je poslodavac taj koji mora da zadovolji sopstvene, ali i potrebe unajmljenika. Jedan od načina je i da unajmljenika motiviše nagradama, zabranama i kaznama. U ovom slučaju, kvalitativna ocena potreba i procena troškova dovodi po povećanja efikasnosti i bržeg rešavanja problema. U ovom radu ukazano je na značaj ekonomije informacija za funkcionisanje i rezultat tržišnih procesa. Za modeliranje tržišnih odnosa u uslovima kada su strane asimetrično informisane, korišćena je metodologija teorije igara. Problem “poslodavac-unajmljenik“ modeliran je kao Bajesova ekstenzivna igra, a rešenje je dobijeno primenom koncepta Bajes-Nešovog ekvilibrijuma. Ključne reči: problem “poslodavac-unajmljenik“, asimetrične informacije, tržišno signaliziranje, tržišno ispipavanje, teorija igara, Bajesova igra, Bajes-Nešov ekvilibrijum
Milena Popović, Marija Kuzmanović, Bisera Andrić Gušavac Univerzitet u Beogradu, Fakultet organizacionih nauka
Preuzmite članak: Agencijska dilema: Informaciona asimetrija u problemu „poslodavac-unajmljenik” |